Wednesday 20 November 2013

GAGAL



Bismillahirrahmanirrahim





                As a student, takkan lari daripada kegagalan. So ayat penyedap hati yang biase akan digunakan ialah ‘gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya’
Mungkin akan ada saja orang yang memandang remeh dengan statement tu
Well, aku student dan aku pernah merasa gagal. Namun perlu ke aku berputus asa? Futur? Give up?!
Orang yang berjaya bukannya tak pernah gagal.
Korang kenal bill gates?



Beliau membangunkan Microsoft bersama Paul Allen hingga menjadi orang terkaya di dunia. Padahal beliau ni gagal sewaktu di university dan pernah bekerja sebagai budak pejabat. But beliau famous dan menjadi antara orang terkaya di dunia. Sedangkan kawan seuniversity dia yang tak pernah failed pun bekerja kat syarikat dia. See? Kegagalan tak bermakna kite tidak akan bertemu dengan kejayaan.

Satu lagi kisah berinspirasi yang menaikkan semangat aku dan harap engkorang pun naik semangat bile bace..
Kenal kan Sultan Muhammad al-Fateh ? tak kenal?? Ehhh takkan tak kenal.. kalau tak kenal meh aku kenalkan..

Muhamad merupakan putera kepada Sultan Murad II, (sultan Turki Usmaniah)..
Waktu kecik, Sultan Muhammad tak suke belajar langsung, asik main2 je. Guru2 yang ajar Muhammad sampai dah tak sanggup nak ajar. Sehinggalah ayahnya mengundang seorang ulama terkenal iaitu Syeikh Ahmad al-Kurani. First day Syeikh tu nak mengajar, dia bawak sebilah kayu. Pastu dia cakap kat Muhammad mcni “ayahmu menghantar saya untuk mendidikmu, serta untuk meluruskanmu jika kamu menolak perintah saya” Muhammad ketawa je dengar Syeikh tu. So Syeikh tu pun pukol lah Muhammmad ni dengan kuat. And then Muhammad jadi rajin belajar.
Dan tahu tak? Sewaktu Muhammad meningkat remaja, ayah nya memberi dua peluang untuk Muhammad memerintah. Tetapi dua kali Muhammad gagal. So ayah dia terpaksalah memerintah sampailah saat kematiannya pd 1451. Then Muhammadlah yang kene memrintah. Semua orang meragui dia. Bayangkanlah dah dua kali gagal memerintah.. pastu kene ganti ayahnya sebab takde siapa dah mase tu.  Tapi tahu tak korang apa yang Muhammad dah capai setelah dia menjadi Sultan?
Sultan Muhammad telah berjaya mebakluki Kostantinopel iaitu kota yang paling sukar ditakluki dan merupakan kota paling strategic pd waktu tu. Waktu tu Muhammad berusia 20-an. Sedangkan pemerintah yg jauh lebih tua tidak mampu menaluki kota tu. Hebatkan Sultan Muhammad al-Fateh ni.
Even dah dua kali gagal menjadi pemerintah but at last dia berjaya menakluki Kostantinopel, kota yang susah ditakluki.
Ini dah menjelaskan kegagalan yang pernah kita alami, bukanlah penentu masa depan kite. As long kita tak berputus asa dan terus berusaha..
Kalau mereka boleh, kenapa tidak aku? Kenapa tidak kita? Kita pasti bolehhh
Ayuh bangkit muslim! Bangkit dari jatuh…

“Sem baru dah pun bemula, kali ini… bukan sekadar cakap kosong, aku akan belajar betul-betul.. sebab aku taknak kecewakan amanah yang orang tua aku beri dan mereka harapkan.. insya Allah… moga Allah mudahkan…. Amin….”

No comments:

Post a Comment

search