Tuesday 26 November 2013

quality or quantity

bismillahirrahmanirrahim..

3rd day of kuliyyah.. 
pepagi lagi start kelas AIS280 (accounting information system)
for this subject, aku first time belajar dengan lect.
so first day class, we need to introduce ourself.
and then tadi lect suruh kami pilih samada quality ataupun quantity..
kami semua pilih quality..
takde sorang pun yang pilih quantity..

at the end lect cakap sebenarnya quantity lagi pentng..
emmm, sebenarnya aku nak mempertahankan quality lagi utama.. tapi setelah mendengar explaination beliau, aku berfikir sejenak..

suddenly, aku teringatkan something..

diriwayatkan dari Aisyah r.ha., Raulullah s.a.w. pernah ditanya apakah amalan yang dicintai Allah? baginda menjawab "amalan yang dilakukan secara konsisten (istiqomah) walaupun sedikit" Riwayat al-Bukhari

berdasarkan hadis tersebut, aku cube faham pakah maksudnya..
that mean quantity yang banyak tanpa diselitkan konsisten akan menghasilkan sesuatu yang tidak berkualiti. tetapi walaupun quatity yg sikit tetapi dilakukan secara konsisten.. akan menghasilkan quality. so untuk mndapatkan quality, bukanlah dripada quantity yg banyak.. tapi diselitkan dgn konsisten.. bile kite konsisten, kite akan kerap kali melakukan perkara tu dan akan menyebabkan ia semakin mnjadi banyak.. bile banyak ia akan menambahkan bilangan quantity bukan mngurangkan kan? ;) in conclusion, kalau takde konsisten, kualiti takkan terhasil.. 


apa yang penting ialah kosisten, bukan quantity.. kerana tanpa konsisten tidak akan terhasilnye kualiti dan tanpa konsisten kite takkan mnghasilkan peningkatan quantity..
mcmtu jugak bile buat amalan-amalan sunat, quantity yg banyak takkan mnjadi amaln yg disukai Allah kalau tak diselitkan dengan konsisten (istiqomah) walaupun amalan yg kite buat sikit, tapi kite konsisten dalam melakukannya maka akan mnjadi amalan yg dicintai Allah sperti sabda Rasulullah s.a.w. so apa yg penting ialah konsisten..
konsisten adalah kunci untuk mencapai kejayaan.

p/s : gua ada kelas macroeconomics ngn bel petang ni... tidur dulu .. hahahaha
 

No comments:

Post a Comment

search